zaterdag 31 januari 2015

Crumble voor iedereen!

Op de blog Etenmaken.blogspot.nl (waar ik al een keer eerder naar verwezen heb) werd voor de maand januari een foodblog-event aangekondigd met een wel heel inspirerend thema: Verbinding. Inzending vóór 30 januari 2015... Tja, dat was gisteren. Jammer, want ik wilde graag meedoen en na lang beraad over het recept dat er voor mij het beste bij paste,. was ik met onderstaand recept begonnen. Vervolgens had ik een paar dagen geen tijd en daardoor kon het gebeuren dat ik zomaar te laat was! Nou ja, bij deze toch maar het recept. Ik ben benieuwd wie ermee aan de slag gat! Laat je een bericht achter?



Een warme appelcrumble met kaneel uit de oven - een lekkerder toetje is in dit jaargetijde toch niet denkbaar? Voor wie het niet kent: een laag fruit met kruimeldeeg, net uit de oven, dus lekker warm.
Het is niet alleen zo lekker huiselijk en knus, het is ook iets wat je met iedereen kunt delen. En wat eigenlijk bij veel verschillende gelegenheden te serveren is. Met z'n allen opscheppen uit een grote, dampende schaal of, als je het chiquer wilt, iedereen een eigen ovenschaaltje.

Mijn drijfveer bij koken is anderen verwennen, samen genieten van het eten en de gezelligheid daarbij. Iedereen kan altijd bij ons blijven eten, ook degenen met een speciaal dieet. En juist voor een gast met een spciaal dieet vind ik het leuk om iets bijzonders te maken, wat diegene misschien wel nooit of bijna nooit eet (want te lastig of te ingewikkeld) en waar ik diegene dus mee kan verwennen.

Met dit recept kan ik vele mensen tegelijk verwennen, zelfs als ze verschillende diëten hebben die elkaar uitsluiten. Dat is het ultieme samen genieten, toch? Het is heel simpel (geruststellend voor de mensen die nu terugschrikken voor een ingewikkeld recept?): ik maak crumbledeeg (desnoods twee verschillende soorten). Door voor iedereen een eigen schaaltje te maken, kan ik het fruit zo kiezen dat iedereen dat krijgt wat hij of zij lekker vindt én mag hebben.

Crumbledeeg kun je heel goed invriezen, dus als je het deeg op voorraad hebt, is het een toetje dat je in een handomdraai in elkaar zet (en het gaart in de oven terwijl je zit te eten). Als je wat van het bijzondere deeg overhoudt, dan vries je dat gewoon in voor een volgende keer!


Crumble voor het FODMaP-beperkt dieet


Ingrediënten
voor het deeg:
75 g havermout
75 g speltbloem
100 g rietsuiker
100 g margarine
mespunt kaneel
rasp van 1 sinaasappel

voor de fruitlaag heb je verschillende mogelijkheden:
- blauwe bessen met ahornsiroop
- blauwe bessen, gedroogde cranberries* en sinaasappelrasp
- blauwe bessen met gembersiroop en stukjes geconfijte gember
- rabarber met sinaasappelsap en -rasp
- rabarber met aardbeien(compôte) en rietsuiker
-  ...

Wat betreft de hoeveelheden: ik houd van een flinke laag fruit en wat deegkruimels (bv. minstens 125 g blauwe bessen per persoon), maar als je liever meer deeg en minder fruit wilt, kan dat ook. Bedenk dat het fruit in de oven nog zal slinken!
* Gebruik van de gedroogde cranberries niet meer dan 1-2 el per persoon, i.v.m. de FODMaPs.

Tips voor aanpassing aan andere diëten:
De niet FODMaPpers kun je een vulling van appel met kaneel geven. Mijn man vindt dat heerlijk (ik ook trouwens...). Op de foto kun je dat zien!
Voor glutenvrije crumble kun je in plaats van speltbloem fijngemalen maïsmeel gebruiken. Havermout is van nature glutenvrij (let er -als er sprake is van een allergie- wel op dat er op de verpakking staat dat het in een glutenvrije ruimte verpakt is).
Voor gewone crumble kun je natuurlijk tarwebloem gebruiken in plaats van speltbloem.

Bereiding
1. Meng voor het kruimeldeeg alle ingrediënten vlug door elkaar. Dat kan met de hand, of met een keukenmachine of gewoon met de ouderwetse deeghaken van de handmixer.
2. Zet de ovenschaaltjes klaar en maak het fruit schoon. Voor wie niet gewend is te werken met rabarber: snijd de uiteinden van de stengels, spoel ze af, verwijder lelijke plekjes en snijd ze in stukjes van 1-2 cm. Stort het fruit met de smaakmakers in de bakjes en verdeel er wat deegkruimels over.
3. Zet de oven aan op 200 graden Celsius (boven- en onderwarmte) en zet de bakjes op het rooster, onder in de oven. Bak ze in 25-30 min. goudbruin.

Eet smakelijk!









2 opmerkingen:

  1. Hoi Judith, ik ben ahum wat laat met alles en ook nogal druk enzo. Dus ik neem hem gewoon mee! Ik hoop vanavond nog de post te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Sophie, wat leuk! Ik ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen