zondag 21 december 2014

Oliebollen van spelt en kokos

Oudejaarsavond zonder oliebollen is toch geen echte oudejaarsavond! Dus ook al ben ik niet zo van het frituren, ik ga ze toch zelf maken. En... ik heb ook alvast een testrondje gehouden. Omdat er vanwege de FODMaP-beperkingen geen rozijnen in kunnen, heb ik er voor de smaak sinaasappelrasp gedaan en ik heb er banketbakkersroom bij gemaakt (door het ontbreken van de rozijnen mis je toch wat sappigheid en met de room kun je dit compenseren). Lekkere bollen met banketbakkersroom, wie kan daar iets tegen hebben?

In de meeste recepten van oliebollen die ik op internet gezien heb, wordt veel meer gist gedaan, dan ik doe. Ik heb gemerkt dat het deeg of beslag sneller rijst als je meer gist gebruikt, maar het nadeel is dat de smaak negatief beïnvloed wordt. Brood of bijvoorbeeld oliebollen met extra gist smaakt ook echt naar gist en dat vind ik niet zo lekker. Minder gist betekent niet dat het minder rijst, alleen dat het rijzen meer tijd kost. Niet erg, toch?


Speltoliebollen

6 stuks

Ingrediënten
voor de oliebollen
250 g speltbloem
2 el kokosmeel (fijngemalen kokos)
3/4 tl gedroogde gist
1/2 tl zout
2 el suiker
1 dl lactosevrije melk
1,25 dl water
1 ei
rasp van 1 sinaasappel

voor de banketbakkersroom
2,5 dl halfvolle lactosevrije melk
1,5 el fijne suiker
2 eidooiers
1 el maïzena
1 tl vanille-extract

4 liter frituurolie en een grote (soep)pan
kookthermometer

Bereiding
1. Giet de heet water en de (koude) melk in een kommetje, kluts het ei erdoor en los de suiker en de gist erin op. Laat het mengsel even staan, zodat de gist geactiveerd wordt (5-10 minuten).
2. Doe de speltbloem, de kokosmeel, de zout en de rasp van 1 sinaasappel in een ruime kom en roer alles door elkaar. Neem een garde of een mixer en giet al roerend/mixend het vocht bij de bloem. Meng het tot een homogeen beslag van zonder klontjes.
3. Laat het beslag op een warme en tochtvrije plaats (bv. de zolder) 60 minuten rijzen of tot het volume verdubbeld is.
4. Maak intussen de banketbakkersroom. Zie hier voor het recept. Let op: voor bij 1 recept oliebollen heb je maar een half recept banketbakkersroom nodig. Meer kan natuurlijk wel...
5. Verhit tegen het einde van de rijstijd de frituurolie in de pan tot 175 graden Celsius. Dit duurt best lang (15 minuten ongeveer). Roer een paar keer door het deeg en schep met behulp van twee grote eetlepels bergjes beslag en laat die voorzichtig in de hete olie glijden. Bak ze met het deksel op de pan in ongeveer 6 minuten gaar; tussentijds keren met behulp van een lepel. Neem ze uit de pan en laat ze op een bord met keukenpapier o.i.d. uitlekken.
Bak 3 of 4 bollen per keer en warm tussentijds de olie op tot 175 graden (doe je dit niet, dan duurt het langer voor ze gaar zijn én ze nemen meer vet op).
Serveer ze met de banketbakkersroom en eventueel poedersuiker (dat ben ik vergeten).

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Ik wil deze oud en nieuw de speltoliebollen proberen. Nu staat er in het recept: Roer een paar keer door het deeg. Bij verschillende recepten moet ik het beslag juist niet meer doorroeren, maar gelijk mbv een lepel in de pan doen. Klopt dit dan wel? Ik wil het graag zeker weten, omdat ik het liever in 1x goed doe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Brigitte, je kunt dat beslag bij mijn weten gewoon roeren na het rijzen. Ik heb dat ook gedaan en het resultaat was goed. Ik denk dat je het roeren ook kunt nalaten, mogelijk is het resultaat dan iets luchtiger. Je hoopte vast op een eenduidiger antwoord, maar dit is wel een eerlijk antwoord. Succes met bakken! Laat je nog weten hoe je ze gebakken hebt?

      Verwijderen