dinsdag 9 december 2014

Lichte gember-wortelsoep met pompoenkoekjes

Met de overgebleven pompoen van gisteren heb ik vandaag pompoenkoekjes gebakken. Ik kwam op het dieet door het recept van de pompoenkebabs met salie, walnoten en notenboter van Merijn Tol in de nieuwste delicious. (Kerst 2014), waar ik het gisteren al over had. Die kebabs lijken me heel leuk, behalve dan dat er granen en walnoten in zitten. Walnoten passen wel in het FODMaP-beperkt dieet, maar ik kan er helaas erg slecht tegen (hopelijk is dat tijdelijk!).

Goed, ik ben dus met het idee van de kebabs gaan spelen en kwam uiteindelijk uit op het onderstaande recept. Het is een pompoenkoekje met rijst en sesam geworden, op smaak gebracht met kerrie madras en sesamolie. Het doet daarmee wat Oosters aan. De soep erbij is gekruid met verse gember en sinaasappel; fris en licht.

Met de soep erbij is het wat mij betreft een bijna volledige maaltijd. Bijna, want het bevat wat weinig eiwitten. Als je het aanvult met een eiwitrijk toetje (zelfgemaakte custard bijvoorbeeld) of met een klein handje noten door de soep, zit het wat dat betreft wel goed.


Lichte wortelsoep met gember en sinaasappel

voor 4 personen

Ingrediënten
1 kg wortels
5-6 bosuitjes, alleen het groene gedeelte
verse gember (vries in wat je overhoudt!)
1 sinaasappel
1 bouillonblokje
zout en versgemalen zwarte peper

Bereiding
1. Schil de wortels met een dunschiller, verwijder de uiteinden en snijd ze in dunne plakken. Verhit een ruime pan met wat olijf- of zonnebloemolie en roerbak de wortels. Snijd intussen de bosuitjes in kleinere stukken en voeg ze aan de wortels toe.
Rasp de sinaasappelschil en gember naar smaak boven de pan (niet te zuinig, denk ik) en voeg 7 dl water toe. Breng de soep aan de kook en voeg het bouillonblokje toe. Kook de groenten in ongeveer 10-15 minuten gaar (de tijd hangt af van de dikte van de wortelstukken).
2. Pureer de soep en breng op smaak met zwarte peper en zo nodig zout.


Pompoenkoekjes met rijst en kerrie madras

voor 4 personen

De rijst en de pompoen voor in deze koekjes kun je de avond voor je dit wilt eten al koken, dat bekort de bereidingstijd flink.
Als je naar de foto kijkt, lijkt het alsof ik me vergis en de koekjes in de pan gebakken moeten worden en niet in de oven. Het klopt dat ik het uitgeprobeerd heb (net als dat ik ook een lichting in de oven heb gebakken), maar ik vond het niet zo'n succes in de pan. Ze worden niet knapperig en ze nemen veel vet op. Met de oven heb je bovendien ook geen baklucht in huis... De foto van de koekjes in de oven is mislukt, vandaar tóch de foto van de koekjes in de pan!

Ingrediënten
1/2 pompoen
175 g rijst met volle korrel, zoals snelkookrijst van Ekoplaza of witte rijst van AH
1 ei
1 el speltbloem of fijngemalen maïsmeel
1 tl kerrie madras
1 tl sesamolie (niet de koudgeperste variant!)
flink wat zout, versgemalen zwarte peper
flink wat geroosterd sesamzaad
sweet chili sauce
Misleidende foto... zie voor de uitleg de inleiding bij dit recept

Bereiding
1. Kook de rijst beetgaar.
Schep met een grote eetlepel de pitten uit de pompoen en snijd hem in repen. Zet de pompoen in een klein laagje water op en kook de pompoen in ongeveer 10-15 minuten gaar.
Doe de rijst en pompoen in een ruime kom en stamp de pompoen met een pureestamper door de rijst.
Zet zoals ik deed het mengsel afgedekt tot later in de koelkast of ga meteen door.
2. Maak een holletje in het pompoenmengsel en breek het ei erboven. Voeg flink wat zout, zwarte peper, kerrie madras, sesamolie en 1 eetlepel speltbloem of maïsmeel (dat heb ik gedaan) toe en roer het ei met een vork los. Roer vervolgens alles goed door elkaar.
3. Stel de oven in op 250 graden Celsius (boven- en onderwarmte) en leg een bakplaat bekleed met bakpapier klaar.
Bedek een ontbijtbord met sesamzaad en leg er een lepel pompoenmengsel op. Druk het plat en strooi er ook wat sesamzaad overheen. Pak het "koekje" met twee lepels op (het is heel zacht en plakkerig, dus met je handen lukt dat waarschijnlijk niet) en leg het voorzichtig op de bakplaat. Herhaal dit tot het beslag op is.
4. Schuif de bakplaat in de oven, net onder het midden en bak de koekjes 10 minuten. Haal de bakplaat uit de oven (en doe hem gauw weer dicht!), keer de koekjes voorzichtig om en bak ze opnieuw 10 minuten.
5. Serveer de koekjes bij de soep en geef er sweet chili sauce bij.

Eet smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten